XI Gwiaździsty Rajd Szlakami Jana Pawła II, 4 – 7 czerwca 2013 – dzień drugi

XI Rajd Szlakami Papieskimi 4 – 7 czerwca 2013

Zakopane, Ludźmierz, Nowy Targ, Turbacz, Siekierczyna, Limanowa

Kronika uczestników Rajdu „Synowie Gór”

Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w  Limanowej  im. Jana Pawła II:
Marek Wąchała,   Mateusz Sukiennik,  Szczepan Hutek,   Jakub Jeż,   Mikołaj Filipiak,
Bartłomiej Guzik, Patryk Zborowski,  Dariusz Pałka,  Krzysztof Odziomek.
 Nauczyciel: Stefan Hutek
 Część 2

2 DZIEŃ 5.06.2013 r.

„pragnę modlić się z warszawską i polską młodzieżą akademicką: — o dar mądrości” Jan Paweł II Warszawa 3 czerwca 1979 Przemówienie do młodzieży akademickiej zgromadzonej przed kościołem św. Anny w Warszawie. „ I dlatego pozwólcie, że to moje z wami dziś spotkanie wobec otwartego szeroko wieczernika naszych dziejów: dziejów Kościoła i narodu, będzie nade wszystko modlitwą o dary Ducha Świętego. Tak jak kiedyś mój rodzony ojciec włożył mi w rękę książkę i pokazał w niej modlitwę o dary Ducha Świętego — tak dzisiaj ja, którego również nazywacie „ojcem”, pragnę modlić się z warszawską i polską młodzieżą akademicką: — o dar mądrości — o dar rozumu — o dar umiejętności, czyli wiedzy — o dar rady — o dar męstwa — o dar pobożności, czyli poczucia sakralnej wartości życia, godności ludzkiej, świętości ludzkiej duszy i ciała — wreszcie o dar bojaźni Bożej, o którym mówi Psalmista, że jest on początkiem mądrości (por. Ps 110). Przyjmijcie ode mnie tę modlitwę, której nauczył mnie mój ojciec — i pozostańcie jej wierni. Będziecie wówczas trwać w wieczerniku Kościoła, związani z najgłębszym nurtem jego dziejów, i będziecie wówczas trwać w wieczerniku dziejów narodu.”

Wydarzenia dnia:

„Chodź na Turbacz! Chodź na Turbacz! Chodź na Turbacz! Widać go. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus! Z Bogiem!”

Jan Paweł II, Ludźmierz, 7.06.1997

Te słowa wygłoszone w Ludźmierzu towarzyszą nam od rana. Pomimo że znów pada deszcz to jednak mamy nadzieję, że wypełniając zachętę Błogosławionego Jana Pawła II idąc na Turbacz będziemy mieć dobrą pogodę. Wyprawę na Turbacz rozpoczniemy ok. południa. Póki, co gościmy u Gaździny Podhala Matki Bożej w Ludźmierzu.  Zaskakuje nas fakt, że rok 2013 w Sanktuarium obchodzony jest, jako rok jubileuszu 50-lecia koronacji cudownej figury Matki Bożej, która miała miejsce 15 sierpnia 1963 roku. I tu znów ciekawy szczegół. Po zakończeniu uroczystości Biskupi postanowili pobłogosławić zgromadzonych wiernych koronowaną figurą matki Bożej. Jednak podczas tego błogosławieństwa wysunęło się berło z Jej ręki. Złapał je Biskup Krakowski Karol Wojtyła. Dziś wiemy, że nie był to przypadek, ale że Matka Boża dokonała niezwykłego wyboru. Wrażenie robi obecne otoczenie Sanktuarium tj. ogród wraz z drogą krzyżową, bramą wiary, przepiękne alejki, trawniki i kwiaty. Można się tu pomodlić i po prostu nacieszyć pięknem przyrody jak to robił często Jan Paweł II. Na trasie rajdu dzisiaj będzie też miasto Nowy Targ. To w tym mieście gościł Jan Paweł II 8 czerwca 1978 roku wygłaszając słowa o pięknie przyrody polskich gór. „Tu, na tym miejscu, w Nowym Targu, pragnę mówić o ziemi polskiej, bo jawi się ona tutaj szczególnie piękna i bogata w krajobrazy. Człowiekowi potrzebne jest to piękno krajobrazu – i dlatego też nic dziwnego, że ciągną tutaj ludzie z różnych stron Polski, a także i spoza Polski. Ciągną latem i zimą. Szukają odpoczynku. Pragną odnaleźć siebie w obcowaniu z przyrodą. Pragną odzyskać siły w zdrowym wysiłku fizycznym, w marszu, w podejściu, we wspinaczce, w zjeździe narciarskim”.

Jan Paweł II Nowy Targ 8 czerwiec 1979

Podsumowanie drugiego dnia Rajdu

Po deszczowym poranku przyszła pora na słoneczny dzień. Chodź jeszcze niektórzy leczyli obolałe nogi, ale blask słońca zachęcał do dalszego wędrowania. Jak zwykle program kolejnego dnia Rajdu rozpoczął się od wspólnego spotkania i modlitwy. Mieliśmy komfortowe warunki, ponieważ w domu rekolekcyjnym jest kaplica. Uroczystym momentem było wręczenie Jubileuszowych Certyfikatów Pielgrzyma z racji 50 rocznicy koronacji figury Matki Boskiej Ludźmierskiej oraz obrazków z cudowną figurą i jubileuszową modlitwą do Matki Bożej Ludźmierskiej. Bardzo radosnym akcentem była msza św. w Bazylice Ludźmierskiej. Zostaliśmy tam publicznie wyróżnieni. Ks. celebrans modlił się za nas i wyraził uznanie za trud naszej pielgrzymki po miejscach związanych z Papieżem Janem Pawłem II. Czuliśmy się bardzo dumni. Tak, więc wspomnienia z Ludźmierza na długo zapiszą się w naszej pamięci. Jest to naprawdę cudowne miejsce gdzie w ciszy i otoczeniu pięknej przyrody w pięknej Bazylice Jezus za wstawiennictwem Maryi udziela ludziom tak wiele łask. Na koniec odbyliśmy krótki spacer po ogrodzie sanktuaryjnym i nastał czas pożegnania Ludźmierskiej Gaździny Maryi Królowej Podhala. Zasłuchani w słowa „Chodź na Turbacz” ruszyliśmy z ochotą w stronę Nowego Targu a następnie przez Kowaniec, by ostatecznie żółtym Papieskim szlakiem dojść na Turbacz. Zapowiadało się, że będziemy szli w wspaniałej pogodzie. Jednak w miarę wchodzenia wyżej zmniejszała się widoczność ze względu na pojawiającą się mgłę. Znów pojawił się żal, że piękne widoki będą dla nas niedostępne. Jednak ku naszemu zdumieniu stało się coś wyjątkowego. Szczyt Turbacza nagle stał ponad mgłą stopiony blaskiem zachodzącego słońca. A otaczające szczyty skąpane były białym płaszczem mgły. Jednak przyszedł czas na odpoczynek. Tym razem nocleg mamy w schronisku PTKK na Turbaczu. Musimy odpocząć, bo jutro w trzecim dniu Rajdu czeka nas długi marsz po górach do Zalesia.