Certyfikacja PCIT-u zakończona!

11 grudnia 2012 roku w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie uroczyście podsumowano wdrożenie Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej (MSIT). W czasie uroczystości przedstawiciele jednostek IT MSIT odebrali certyfikaty potwierdzające jakość obsługi w punktach informacyjnych prowadzonych w ramach Systemu.
 W spotkaniu uczestniczyli: Jacek Krupa członek Zarządu, radny województwa oraz Leszek Zegzda prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, członkowie organizacji turystycznych, przedstawiciele samorządów, którzy są uczestnikami projektu oraz dyrekcja i pracownicy Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji UMWM. Powiat Limanowski reprezentowali Andrzej Matlęga Sekretarz Powiatu Limanowskiego i Justyna Tokarczyk, kierownik Biura Promocji Kultury i Turystyki Starostwa Powiatowego w Limanowej, w ramach którego działa Powiatowe Centrum Informacji Turystycznej.
Małopolski System Informacji Turystycznej (MSIT) to kluczowy projekt województwa małopolskiego, realizowany przy współpracy z 25 gminami i powiatami naszego regionu w latach 2009-2012 i współfinansowany z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 17 mln zł, z czego 14 mln stanowiła unijna dotacja. W ramach MSIT-u powstały 33 zintegrowane jednostki, przeszkolono 70 osób (informatorów pracujących w punktach), powstało 18 tytułów wydawniczych w 7 wersjach językowych oraz materiały dla osób niewidomych i słabo widzących, strona www.visitmalopolska.pl oraz sieć całodobowych infokiosków. Odbyły się również dwie kampanie promujące system oraz Małopolskę, jedna z nich skierowana była również do turystów przebywających w naszym kraju podczas Euro 2012.
Znaczenie oraz potrzebę takiego projektu dla rozwoju turystycznego naszego regionu potwierdzają liczby: w 2011 r. Małopolskę odwiedziło 11,9 mln gości (wzrost o 4,1 % w stosunku do 2010 r.), co wskazuje, iż nadal utrzymuje się tendencja wzrostowa. Wydatki turystów w 2011 r. wyniosły ok. 11 mld zł i były większe o 18,3% w stosunku do roku 2010. Do  Małopolski i Krakowa w porównaniu z innymi regionami przyjeżdża największa liczba turystów zagranicznych.
Projekt pn. „Małopolski System Informacji Turystycznej" (MSIT) jest projektem własnym Województwa Małopolskiego ujętym w Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych Województwa Małopolskiego. Wartość projektu wynosi 19 221 533,43 zł. Partnerami projektu jest 25 jednostek samorządu terytorialnego z terenu Małopolski, w tym Gmina Miejska Kraków. Realizacja projektu obejmuje okres od grudnia 2007 r. do grudnia 2011 r.
Projekt MSIT polega na zbudowaniu zintegrowanego regionalnego systemu informacji turystycznej w Województwie Małopolskim, składającego się z warstwy analogowej (tzw. informacji tradycyjnej) oraz warstwy cyfrowej, połączonych zintegrowanym systemem zarządzania. Głównym celem projektu jest podniesienie konkurencyjności i atrakcyjności regionu, podniesienie jakości usług i stopnia satysfakcji klientów, dostarczenie kompleksowej i rzetelnej informacji jako elementu aktywnej polityki marketingowej i promocyjnej regionu.
W ramach projektu, w części analogowej tworzona jest sieć jednostek świadczących usługi informacji turystycznej (IT) (poprzez dostosowanie jednostek już istniejących do standardów MSIT oraz budowę nowych jednostek), które wyposażone będą w meble i elementy aranżacyjne, sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny oraz znaki do nich kierujące. Jednocześnie opracowany zostanie system kategoryzacji jednostek IT, manual obsługi turysty, w ramach którego przeprowadzony będzie cykl szkoleń dla kadry zatrudnionej w jednostkach IT oraz zintegrowany system oznakowania małopolskich atrakcji i obszarów atrakcyjnych turystycznie. Ponadto przygotowane zostaną różnorodne publikacje i materiały promocyjne służące informacji turystycznej, które będą dostępne w jednostkach IT i dystrybuowane nieodpłatnie. W części cyfrowej tworzony jest zintegrowany system gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych z wykorzystaniem najnowszych technologii, regionalny portal turystyczny oraz sieć infokiosków.
Proces certyfikacji  obejmował  m.in. ocenę zakresu usług dostępnych w punkcie informacji turystycznej oraz jakości obsługi turystów. Jego celem było, by w całym regionie wszystkie jednostki IT pracowały według jednolitych, wysokich standardów obsługi turysty. Dzięki systemowi certyfikacji  turysta i mieszkaniec regionu będzie miał możliwość podróżowania po Małopolsce wybierając najwyższą jakość świadczonych usług Informacji Turystycznej.  Komisja certyfikacyjna przyznaje  po weryfikacji, kategorię: od 1 do 4 gwiazdek. Kategoryzacja punktów Informacji Turystycznej została potwierdzona certyfikatem jakości, ważnym 1 rok.
Marka MSIT- to spójny system wizualny to podstawowe narzędzie służące kreowaniu marki MSIT. Opracowano System Identyfikacji Wizualnej określający zasady używania  logo MSIT, oznakowania zewnętrznego jednostek IT, oznakowania turystycznego regionu, wyposażenia, ubioru pracowników. Jednostki IT w ramach MSIT zlokalizowane są w miejscach łatwo dostępnych dla turystów, w centrach miast lub obok atrakcji turystycznych regionu
Zgodnie ze standardami MSIT oraz identyfikacją wizualną systemu, wszystkie 33 jednostki Informacji turystycznej funkcjonujące w ramach MSIT odznaczają się jednorodną aranżacją wnętrz i wyposażeniem, stanowiąc rozpoznawalny element marki MSIT.
Źródło: www.powiat.limanowa.pl