,,Poszerzamy horyzonty” - trzydniowa wycieczka do Warszawy

W dniach 2-4.06.2014 odbył się wyjazd do Warszawy w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty” dla najlepszych uczniów gimnazjów z terenu Gminy Mszana Dolna, biorących udział w zajęciach rozwijających.

O godzinie 6 rano, po zebraniu wszystkich uczestników wyruszyliśmy w trasę – relacjonują uczestnicy wycieczki. Pierwszym punktem naszej podróży był Pałac w Wilanowie z lekcją muzealną. Przewodnik w bardzo ciekaw i, interesujący sposób opowiedział o historii tego miejsca. Uczniowie na pamiątkę otrzymali karty pracy „Wnętrza pałacu i ich symbolika”.

Następnie udaliśmy się na Stadion Narodowy,  tam mieliśmy możliwość przejścia „Trasą Piłkarza”. Okazała budowla wspomnianego obiektu sportowego zrobiła na nas ogromne wrażenie. Pełni wrażeń przejechaliśmy na nocleg do zajazdu „Jankaz”, gdzie czekała na nas przepyszna obiadokolacja.

Drugi dzień wycieczki, rozpoczęliśmy od zwiedzania  Łazienek, gdzie przewodnik oprowadził nas po wnętrzach Pałacu na Wodzie. Idąc przez park zobaczyliśmy Amfiteatr, Starą Pomarańczarnię, oraz Belweder i Pomnik  Fryderyka Chopina.

Nadprogramowo  zwiedziliśmy Kopiec Powstania Warszawskiego oraz Ogrody na Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Punktem docelowym było Centrum Nauki Kopernik, gdzie młodzież chętnie angażowała się do osobistego poznawania i zrozumienia świata poprzez udział w wielu ciekawych eksperymentach.

Każdego dnia mieliśmy także okazję podziwiać panoramę Warszawy z okien autokaru, widzieliśmy min.: Plac Trzech Krzyży, budynek Giełdy Papierów Wartościowych, Plac De  Gaulle’a, budynek  PZPR, Torwar, Rotundę.

Trzeci dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie młodzież brała udział w żywej lekcji historii. Zobaczyli film „Miasto ruin”- obraz  zburzonej  Warszawy z 1945 roku  z lotu ptaka. Następnym punktem był Pałac Kultury i Nauki, gdzie z tarasu widokowego podziwialiśmy panoramę miasta. Kolejnym miejscem zwiedzania był Cmentarz na Powązkach, gdzie młodzież zobaczyła groby poległych w Powstaniu Warszawskim np.: grób Rudego, Zośki, Alka oraz innych  wybitnych osobistości; poetów, pisarzy, artystów, polityków, dziennikarzy. Również mieliśmy możliwość zobaczyć Pomnik Katyński, gdzie spoczywają ofiary tragedii smoleńskiej z 10.04.2010r. oraz pomniki lotników polskich. Ostatnim punktem naszej wycieczki było Stare Miasto, które  młodzież zwiedzała z przewodnikiem. Byliśmy przy pomniku Nieznanego Żołnierza gdzie zobaczyliśmy również zmianę warty. W trakcie spaceru zobaczyliśmy Belweder, pomnik Syrenki, Zamek Królewski, Starówkę, mury miasta, Barbakan,  Pomnik Młodego Powstańca, Kolumnę Zygmunta.

Pełni wrażeń i informacji na temat Warszawy zakończyliśmy nasze zwiedzanie, a następnie w późnych godzinach wieczornych udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Udział w wyjeździe edukacyjnym był bezpłatny.  Współfinansowany był przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a sam projekt realizowany jest przez Zespół Ekonomiczno Administracyjny Szkół i Przedszkoli Gminy Mszana Dolna.