Województwo Małopolskie: Z myślą o rowerzystach

Województwo Małopolskie może być wzorem pod względem działań na rzecz budowy infrastruktury rowerowej – twierdzą przedstawiciele Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. O tym, jakie trasy powstaną dla rowerzystów w ciągu najbliższych sześciu lat, na środowej konferencji prasowej mówił Jacek Krupa, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego.

– Chcemy stworzyć system tras, który pozwoli zwiedzać Małopolskę na rowerze w sposób przyjemny i przede wszystkim bezpieczny. Dzięki temu nasze województwo będzie niekwestionowanym liderem w turystyce rowerowej – podkreślał w czasie konferencji Jacek Krupa, członek Zarządu Województwa Małopolskiego. Wraz z nim na pytania dziennikarzy odpowiadali: Jan Szpil, Prezes Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów oraz Marcin Hyła, Prezes Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów, ekspert ds. polityki rowerowej.

W latach 2014-2020 w Małopolsce powstanie ok. 650 km turystycznych ścieżek rowerowych. To część projektu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych. Docelowo Małopolska będzie mogła się pochwalić ponad 1900 kilometrami zadbanych ścieżek oraz nowoczesnymi Miejscami Obsługi Rowerzystów.

Główne trasy rowerowe połączą najważniejsze miasta oraz stacje kolejowe w Małopolsce i sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając ich kontynuację na terenie sąsiadujących regionów. Północ i południe Małopolski łączyć będą m.in. dwie najdłuższe z zaprojektowanych tras: ponad 260-kilometrowy odcinek EuroVelo 11 – europejskiej trasy rowerowej oraz ponad 250-kilometrowa VeloDunajec biegnącej doliną rzeki Dunajec. Jednym z najważniejszych szlaków stanie się z pewnością Wiślana Trasa Rowerowa – to prawie 200 km biegnących z zachodu na wschód województwa, wzdłuż Wisły (od Jawiszowic do Szczucina). Zachodnie i wschodnie granice Małopolski połączy także ok. 200 km EuroVelo 4 – trasy przecinającej Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę.

To tylko kilka z proponowanych tras. W opracowanej przez Województwo Małopolskie koncepcji budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych zostało zaprojektowane łącznie 8 tras głównych. Zasadniczą sieć uzupełniają trasy pozostałe i współpracujące oraz szlaki tematyczne (m.in. Orlich Gniazd, Twierdzy Kraków, św. Jakuba, Kościuszki). W pierwszej kolejności powstaną 3 trasy: Wiślana Trasa Rowerowa – stanowiąca oś główną dla pozostałej sieci tras rowerowych oraz EuroVelo 11 i EuroVelo 4. Idea budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych zakłada powstanie nie tylko kilkunastu tras, ale także Miejsc Obsługi Rowerzystów, w których amatorzy dwóch kółek będą mogli odpocząć, zjeść, a także znaleźć nocleg. Można więc mówić powstaniu kompletnej infrastruktury autostrad rowerowych.

Budowa tras rowerowych to odpowiedź władz województwa na rosnące zainteresowanie mieszkańców regionu sportem i aktywnym trybem życia. Wielu Małopolan nie tylko samemu uprawia kolarstwo, ale też kibicuje profesjonalistom. Warto pamiętać, że to właśnie w naszym regionie od wielu lat odbywa się aż kilka etapów prestiżowego wyścigu Tour de Pologne. W tym najtrudniejszy, zwany też królewskim, podczas którego kolarze pokonują tatrzańskie szlaki oraz finałowy z metą na Rynku Głównym w Krakowie. Dzięki powstaniu rozbudowanej infrastruktury rowerowej Małopolska stanie się regionem jeszcze bardziej atrakcyjnym nie tylko dla swoich mieszkańców, ale tez turystów. Bo trasy rowerowe przyciągną nie tylko tych, którzy jeżdżą nimi rekreacyjnie w weekendy, ale też tych, dla których kolarstwo to prawdziwa pasja i sposób na życie.

W latach 2014-20120 na budowę infrastruktury rowerowej przeznaczonych zostanie ok. 200 mln zł. Z tego 110 mln zł pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, 50 mln zł – Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, a reszta – budżet województwa.

(mbab, kor)

Źródło: www.malopolskie.pl