Uczniowie z Zespołu Szkół Nr 1 Starej Wsi we Francji – w rejonie malowniczych gór Alp

Była to już nasza ostatnia wizyta z projektu Comenius It's My Nature, który wspólnie realizujemy z europejskimi szkołami z Niemiec, Francji, Azorów, Włoch i Turcji. W dniach od 19 do 24 maja 2014 roku uczniowie z klasy szóstej Katarzyna Kędroń, Jakub Ćwik, Paweł Florek i Karol Kita z Zespołu Szkół Nr 1 w Starej Wsi z Gminy Limanowa wraz z nauczycielkami Ewą Matras, Ewą Sewiło oraz szkolnym koordynatorem projektu Marią Kita odwiedzili Francję. Mieliśmy okazję zobaczyć jedną z najpiękniejszych szkół we Francji. Szkoła jest bardzo nowoczesna, ze wspaniale wyposażonymi klasopracowniami do chemii, fizyki, muzyki czy plastyki. Nowoczesna bryła szkoły zachwyca samym usytuowaniem u podnóża malowniczej ściany jednej z alpejskich gór. Wokół roztaczają się widoki na czarujące Alpy. Saint-Égrève to miejscowość położona w regionie Rodan-Alpy, w której zamieszkuje około 16 tysięcy ludzi, a burmistrzem miasta jest Pani Catherine Kamowski, w której żyłach płynie polska krew. Na każdym kroku mogliśmy zauważyć małe oznaki polskości oraz dużą sympatię do nas Polaków, co na obcej ziemi jest niezwykle miłe.

Mieliśmy możliwość zwiedzić Grotte de Choranche uważaną za unikalny cud natury w Europie. Jaskinia oczarowała nas swoim podziemnym jeziorkiem gdzie płynie krystaliczna woda, a oczom ukazują się tysiące zwisających z sufitu stalaktytów mających niekiedy po 3 m długości, powstałych około 70 mln lat temu. Przepiękne stalaktyty iskrząc się i odbijając w krystalicznej wodzie tworzą magiczne miejsce wspomagane grą kolorowych świateł. Droga prowadząca do jaskini jest bardzo kręta i tonie w soczystej zieleni. Otoczona jest wielkimi ścianami gór i nieprawdopodobnie głębokimi przepaściami. W dolinach górskich można odnaleźć pojedyncze budynki zamieszkałe przez francuskich gospodarzy hodujących w tych terenach kozy.

Kolejnym punktem naszego programu był pobyt w ekologicznym gospodarstwie Fermes du vercors gdzie hodowane są kozy i wyrabiany jest kozi ser, a następnie sprzedawany do ekskluzywnych sklepów i restauracji. Tutaj również na górskich łąkach zbierane są cudownie pachnące zioła, a z nich parzona jest herbata podawana turystom wraz z serami. Z sadów orzechowych zbierane są tony orzechów, z których wyrabiane jest masło orzechowe. Prowadzone są również zajęcia terapeutyczne dla chorych dzieci. Dzieci mają możliwość  zobaczyć lamę, owcę, osiołka czy posadzić rośliny w bajecznym przydomowym ogródku.

Zwiedziliśmy również Grenoble. Malownicze miasto położone w szerokiej dolinie, od północy otoczonej górami Chartreuse, a od południowego zachodu pasmem Vercors. Miasto jest jednym z największych francuskich centrów naukowych w dziedzinach nauk ścisłych, ale dzisiaj najbardziej znane jest z pobytu w szpitalu Michaela Schumachera po jego wypadku na nartach w Alpach. Podziwialiśmy malowniczą panoramę miasta ze wzgórza o nazwie Bastylia, do którego dotarliśmy gondolą. Niewiarygodna panorama miasta urzeka każdego, kto ją po raz pierwszy zobaczy, a z drugiej strony rozciąga się widok na arcypiękne i czarujące, wyrastające aż do chmur Alpy. Przez chwilę spoglądaliśmy nawet na szczyt Mont Blanc zanim zasłoniły go gęste mleczno białe firany z chmur.

To wszystko jest niczym w porównaniu z życzliwością, gościnnością i wspaniałą atmosferą towarzyszącą  naszemu spotkaniu. Mam nadzieję, że naszym uczniom, którzy mieli okazję wyjechać do Francji uda się utrzymać kontakt z kolegami, u których mieszkali i których poznali w tej szkole. Jesteśmy Europejczykami, ale przede wszystkim jesteśmy Polakami i tak staraliśmy się reprezentować nasz kraj, Gminę Limanowa i naszą szkołę.

Szkolny koordynator projektu Maria Kita

Szczegóły wizyty na stronie internetowej Zespołu Szkół nr 1 w Starej Wsi - odnośniki do linków poniżej.