Ekstremalna Droga Krzyżowa z Tymowej do Limanowej

EDK TYMOWA

Trasa TYMOWA -LIMANOWA

Ekstremalna Droga Krzyżowa to propozycja przeżycia wielkopostnego nabożeństwa w sposób niekonwencjonalny –doświadczając trudu i przełamując własne słabości.  Idea takiej formy modlitwy istnieje już od kilku lat, szczególnie wśród młodych. W piątek przed Niedziela Palmową z wielu miejsc w Polsce, wierni udadzą się na poszczególne trasy, zdążając do różnych sanktuariów. W tym roku po raz pierwszy wyruszymy na trasę EDK  z Tymowej do sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Limanowej. Drogę przemierzamy nocą, w milczeniu, odprawiając kolejne stacje drogi krzyżowej.

Tymowa  (kościół św. Mikołaja Bpa) – Limanowa (Bazylika Matki  Bożej Bolesnej)  -ok. 43 km

Rozpoczęcie:

EDK  z Tymowej do Limanowej wyruszy 11/12 kwietnia 2014. Rozpocznie się mszą św. 11 kwietnia (piątek) o godz. 20.00 w kościele parafialnym w Tymowej. Przed mszą św. od godz. 19.30, w zakrystii bocznej po lewej stronie od wejścia głównego do kościoła odbędzie się rejestracja uczestników i rozdanie rozważań, opisu trasy i innych pomocy potrzebnych uczestnikom. Proponuje się zabranie na trasę drewnianego krzyża –będą przygotowane i rozdawane w zakrystii.

CAŁA TRASA:

Tymowa, parafia św. Mikołaja Bpa –Iwkowa –Porąbka Iwkowska -Kąty –Michalczowa –Sechna –Krosna – Żmiąca –Jaworzna –Laskowa –Mordarka (Łysa Góra -wciąg narciarski) –Limanowa, Bazylika Matki Bożej Bolesnej.

ODCINKI TRASY

Tymowa –Michalczowa dł. odcinka ok. 13 km

1. Wyruszamy spod kościoła w Tymowej. Wychodząc z parkingu skręcamy w prawo, a następnie w lewo, zgodnie z drogowskazem, w kierunku Iwkowej. Pokonujemy serpentyny i wzniesienie (uwaga na samochody –brak chodnika)

2.Po przejściu ok 3 km, na szczycie po prawej stronie mijamy przystanek autobusowy.

STACJA I – na wysokości przystanku autobusowego

3. Dalej udajemy się drogą w kierunku Iwkowej, po ok 4 km dochodzimy do centrum Iwkowej. Po lewej stronie mijamy remizę strażacką, przy której stoi duży biały jeleń. Idziemy prosto, (nie skręcać w kierunku Nagoża)

4. Idziemy główną drogą, mijamy centrum wsi, po prawej przystanek autobusowy.

STACJA II –na wysokości przystanku autobusowego, na wzgórzu kościół

5. Dochodzimy do miejscowości Porąbka Iwkowska. Skręcamy w prawo na skrzyżowaniu oznaczonym drogowskazami w kierunkach Tymowa, Łososina Dolna, Muchówka - obok sklepu Carrefour. Udajemy się w kierunku Muchówki, za skrzyżowaniem ok. 20 m mijamy po lewej stację CPN.

6. Po przejściu ok. 300 m, na ostrym zakręcie, skręcamy w asfaltową drogę w lewo, która początkowo prowadzi w dół, a potem wznosi się w górę.

7. Idziemy drogą do najbliższego skrzyżowania, do którego droga dobiegnie prostopadle. Skręcimy w lewo i udajemy się drogą, która początkowo przebiega płaskim terenem, a potem obniża się.

8. Dochodzimy do skrzyżowania oznaczonego drogowskazem –Łososina Dolna 4km, Tymowa 11.

STACJA III –na skrzyżowaniu dróg

9. Udajemy się w kierunku Łososiny Dolnej. Po drodze mijamy po prawej przystanek, po lewej sklep. Idziemy główną drogą, na rozwidleniu nie skręcamy w kierunku Nowego Sącza.

10. Drogą asfaltową biegnącą łagodnie w górę dochodzimy do miejscowości Michalczowa. Po drodze mijamy szkołę po prawej, a za ok 500 m po lewej znajduje się kościół w Michalczowej. Michalczowa (kościół ) – Sechna /Dobrociesz -odcinek dł.8 km –droga trudna, strome wzniesienia

STACJA IV –przy kościele w Michalczowej

11. Na wprost kościoła ( za przystankiem) skręcamy w prawo w drogę asfaltową i pokonujemy znaczne wzniesienie na odcinku ok. 1,5 km.

12. Niedaleko szczytu mijamy domy i dochodzimy do granicy lasu –dalej wąska droga asfaltowa biegnie wzdłuż lasu.

STACJA V – na szczycie wzniesienia

13. Idziemy wąska drogą asfaltową ok. 1 km, po drodze po prawej miniemy kapliczkę na zboczu.

14. Dojdziemy do zabudowań, po prawej i pójdziemy wzdłuż płotu (bezpośrednio za nim metalowa konstrukcja szklarni). Gdy skończy się płot dojdziemy do rozwidlenia dróg –skręcamy w drogę w lewo (pod kątem 90°) i dalej idziemy wąska i jedyną drogą asfaltową.

15. Droga początkowo biegnie płasko, po czym gwałtownie schodzimy w dół, pokonując kilka ostrych zakrętów. (Ważne, aby nie zbaczać z drogi asfaltowej na gruntową) Po pokonaniu ok 2,5 km miniemy domy położone bezpośrednio przy drodze, dalej pokonamy most i dojdziemy do skrzyżowania (strome krótkie podejście).

16. Udamy się w prawo i zgodnie z przebiegiem drogi będziemy szli ok. 3 km cały czas drogą asfaltową. Po drodze po lewej stronie miniemy Szkołę Podstawową w Sechnej.

STACJA VI –przed szkołą

17. Mijamy szkołę i udajemy się dalej drogą asfaltową, która wznosi się w górę, z czasem stromo, serpentynami dochodzimy pod szczyt, gdzie znajdują się tablice miejscowości –po lewej Sechna, po prawej Dobrociesz, oraz informacja o zmianie powiatu.

18. Na wysokości znaków skręcamy w lewo i wąską drogą asfaltową Sechna/ Dobrociesz - Jaworzna odcinek dł. ok. 10 km

STACJA VII –na skrzyżowaniu dróg

19. Idziemy prosto wąską asfaltową drogą.

20. Po drodze pojawi się jedno rozwidlenie z wysepką w kształcie trójkąta – idziemy drogą w prawo zgodnie z czerwonym szlakiem rowerowym (znaki malowane na drzewach).

21. Po pokonaniu odcinka ok. 2 km dojdziemy do skrzyżowania dróg przecinających się prostopadle –kształt krzyża. (po prawej drewniana stodoła i znak ustąp pierwszeństwa ) –skręcamy w lewo.

22. Droga nadal asfaltowa prowadzi gwałtownie w dół. Mijamy znak z nazwą miejscowości – Krosna i informacją o wejściu na teren powiatu limanowskiego. Idziemy za główną. Po pokonaniu ok. 1km dotrzemy do kościoła w Krosnej. (po prawej)

STACJA VIIIprzed kościołem w Krosnej

23. Dalej idziemy zgodnie z przebiegiem drogi asfaltowej. Po drodze mijamy szkołę w Krosnej po lewej. Po przejściu ok 1 km dochodzimy do skrzyżowania.

24. Drogowskazy informują: na wprost Szczeszyce 0,5 km i Żmiąca 2 km. Idziemy w kierunku Szczeszyc i Żmącej drogą na wprost.

25. Wchodzimy do miejscowości Szczeszyce, przechodzimy przez most i dalej kierujemy się zgodnie z informacją na drogowskazie, w kierunku Żmiącej - droga w górę.

26. Po drodze po prawej stronie –kapliczka przydrożna w kolorze pomarańczowym w krzyżem.

STACJA IX –przed przydrożną kapliczką

27. Dalej idziemy prosto. Przed znakiem z nazwą miejscowości Żmiąca skręcamy w prawo w wąską asfaltowa drogę między domami, wzdłuż ogrodzenia.

28. Cały czas idziemy prosto do pierwszego rozwidlenia.

29 Na rozwidleniu na wprost widzimy stodołę. Udajemy się drogą w prawo. Droga asfaltowa skończy się i na odcinku 500 m idziemy bitą droga gruntową.

29. Wchodzimy na drogę asfaltową, dochodzimy do skrzyżowania(po lewej stodoła) –kierujemy się w prawo.

30. Po przejściu ok 200 m dochodzimy do drogi głównej. Po prawej będzie dom z drewna, na znaku ostrzegawczym (ustąp pierwszeństwa przejazdu) przymocowany na desce trójkąt odblaskowy. Znajdujemy się w miejscowości Jaworzna.

Jaworzna –Laskowa –Limanowa odcinek dł. ok. 15 km

STACJA X –na wysokości skrzyżowania

31. Wchodzimy w teren wąskich dróżek osiedlowych. Należy uważnie śledzić przebieg drogi. Idziemy cały czas drogami asfaltowymi. Skręcamy w lewo i udajemy się dalej drogą asfaltową. Za ok 200 m miniemy bazę samochodów ciężarowych po lewej stronie.

32. Idziemy dalej prosto, za ok 150 m skręcamy w pierwszą asfaltową drogę w prawo, mocno opadającą w dół.

33. Przechodzimy przez most i na rozwidleniu idziemy drogą bardziej w prawo, wzdłuż kolorowego metalowego płotu.

34. Dalej idziemy cały czas prosto, (nie zbaczamy w lewo w lesie –droga prowadzi do domu )

35. Dochodzimy do skrzyżowania oznaczonego znakami zakazu ograniczenie do 30 h i 8 t.

36. Idziemy w prawo w dół miedzy domami asfaltową drogą. Dochodzimy do skrzyżowania –po prawej boisko do siatki i kosza oraz most. Skręcamy w lewo.

37. Za ok. 100 m skrzyżowanie, na którym skręcamy w prawo –na wąskiej drodze asfaltowej progi zwalniające. Idziemy wzdłuż płotów, domy blisko drogi, po drodze ostry zakręt oznakowany czerwonymi znakami stosowanymi na łukach drogi. Jesteśmy w Laskowej.

38. Dochodzimy do skrzyżowania bez cech charakterystycznych –po lewej stronie podwójny słup energetyczny, po prawej trzy modrzewie. Skręcamy w lewo w drogę prowadzącą pod górkę i po ok 300 m dochodzimy do skrzyżowania (z góry dobiega droga), przy drodze znajduje się drewno przykryte niebieska plandeką.

39. Kierujemy się drogą w dół i po ok. 100 m dochodzimy do kolejnego skrzyżowania ze znakiem ostrzegawczym –ustąp pierwszeństwa przejazdu.

STACJA XI – na skrzyżowaniu dróg

40. Skręcamy w w lewo i udajemy się drogą prowadząca w górę. Nie zbaczamy z głównej drogi.

41. Po przejściu ok 2 km dochodzimy do lasu i kończy się asfalt.

42. Udajemy się drogą leśną prowadzącą w górę. Po prawej zobaczymy trzy tablice informacyjne. Po pokonaniu ok 1 km przechodzimy przez strumyk, po 30 m drogi rozwidlają się –idziemy drogą w lewo.

43. Droga leśna prowadzi stromo w górę do szczytu wzniesienia i prostopadle dochodzimy do drogi biegnącej szczytem lasu.

STACJA XII – po wejściu na szczyt wzniesienia, obok kapliczki na drzewie.

44. Skręcamy w lewo. Po przejściu ok. 20 m zaczyna się droga asfaltowa – skręcamy w prawo

45. Dochodzimy do najbliższego rozwidlenia dróg i skręcamy w prawo. Idziemy drogą asfaltowa ok 400m i po prawej stronie mijamy przystanek.

45. Za przystaniem skręcamy w prawo w drogę gruntową i idziemy prosto wzdłuż zbiornika retencyjnego. Dochodzimy do wyciągu narciarskiego.

46. Idziemy droga i przecinamy zbocze stoku narciarskiego na wysokości ok. 150 m od stacji końcowej wyciągu. Ponownie wchodzimy droga gruntową w las i idziemy zgodnie z przebiegiem drogi ok 1 km.

47. Wychodzimy z lasu na lekkim wzniesieniu, rozwidlenie dróg na cztery strony świata, kierujemy się na wprost w kierunku starej stodoły po prawej mijamy kupę kamieni.

48. Idziemy drogą polną, mijamy wąwóz i wchodzimy na drogę z płyt betonowych.

49. Drogą z płyt dochodzimy do skrzyżowania dróg asfaltowych i skręcamy w lewo. Po prawej stronie mijamy drewniany płot ze słupkami betonowymi.

50. Dochodzimy do skrzyżowania, na wprost widzimy przydrożną kapliczkę.

Stacja XIII –obok przydrożnej kapliczki

51. Skręcamy w prawo i idziemy w dół ulicą Leśną, przecinamy tory kolejowe (ZACHOWAJ OSTROŻNOŚC) i dalej schodzimy w dół – ulica Leśna dobiega prostopadle do ul .Kopernika.

52. Na ul Kopernika skręcamy w lewo i za ok. 200 m, dochodzimy do najbliższego ronda.

53. Na rondzie skręcamy w prawo na ul Targową i idziemy prosto –ok. 200 m – dochodzimy do kolejnego ronda –skręcamy w prawo na ul Bulwarową.

54. Na wprost widzimy bazylikę Matki Bożej Bolesnej w Limanowej.

STACJA XIV Bazylika Matki Bożej Bolesnej

Zasady poruszania się w czasie Drogi Krzyżowej:

1. W czasie drogi krzyżowej poruszamy się w zwartych, nie większych niż 10 osobowych grupach.

2. Każda osoba w grupie ma założone elementy odblaskowe.

3. Osoba idąca na końcu grupy pilnuje, aby nikt nie został w tyle.

4. Poruszamy lewą stroną jezdni, osoba idąca z przodu trzyma zapaloną latarkę z białym światłem, osoba idąca z tyłu również trzyma zapaloną latarkę z białym światłem.

5. Podążając drogą, kierujemy się mapą oraz załączonym opisem trasy.

Zapisy odbywają się przez Internet na stronie www.edk.org.pl

Z uwagi na to, że krótkie fragmenty trasy przebiegają wzdłuż ruchliwych dróg zalecamy  wyposażyć się w dodatkowe kamizelki i elementy odblaskowe. Droga przebiega górzystym terenem i trzeba pokonać kilka stromych wzniesień.

Orgainzatorzy zalecają zabrać dobre, wysokie, nieprzemakalne buty, nieprzemakalne okrycie, latarkę (najlepiej czołówkę),  ewentualnie kijki do nornic walking oraz termos z ciepłym napojem i energetyczny posiłek.

Rekomendacja: Trasa przeznaczona jest dla wytrawnych piechurów, osób aktywnych fizycznie, zdrowych, przyzwyczajonych do wysiłku fizycznego, mających doświadczenie w pieszych wędrówkach. Osoby niepełnoletnie mogą wziąć udział w EDK jedynie pozostając pod opieką osoby pełnoletniej, za zgoda rodziców.

Informacje dodatkowe:  powrót z Limanowej we własnym zakresie.
Przy zapisach pobrana będzie opłata 10 zł – koszty organizacyjne EDK.

Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie parafii Tymowa http://parafia.tymowa.com.pl/ lub www.edk.org.pl.

Bliższych informacji udzielają: Stefan Sowa (tel. 797 188 652) i Tomasz Leszczyński (tel. 503 906 678).