II Forum w sprawie przyszłości linii kolejowej nr 104 relacji Chabówka – Nowy Sącz

Kolejny już raz w dniu 23 stycznia 2014 r. Gmina Mszana Dolna była gospodarzem II FORUM na którym przedstawiona została prezentacja, której temat dotyczył:
„PERSPEKTYWY BUDOWY NOWEJ LINII KOLEJOWEJ PODŁĘŻE – SZCZRZYC – TYMBARK – MSZANA DOLNA ORAZ MODERNIZACJI ISTNIEJĄCEJ LINII KOLEJOWEJ Nr 104 CHABÓWKA – NOWY SĄCZ. STAN ZAAWANSOWANIA PRAC NAD AKTUALIZACJĄ STUDIUM WYKONALNOŚCI.”
Realizacja przedmiotowego projektu ma kluczowe znaczenie dla rozbudowy i poprawy infrastruktury kolejowej, jakości połączeń kolejowych w Województwie Małopolskim oraz dalszego rozwoju naszych lokalnych Małych Ojczyzn. Nie bez znaczenia jest także fakt w kontekście ubiegania się Polski i Słowacji o organizację zimowych Igrzysk Olimpijskich w roku 2022. W spotkaniu na zaproszenie Wójta Gminy Bolesława Żaby udział wzięli: 1. Franciszek Dziedzina – Wicestarosta Powiatu Limanowskiego 2. Tadeusz Filipiak – Burmistrz Miasta Mszana Dolna 3. Tadeusz Klimek – Z-ca Wójta Gminy Mszana Dolna 4. Ewa Filipiak – Radna Powiatu Limanowskiego 5. Bożena Matras – p.o. kierownika inwestycji, Urząd Gminy Tymbark 6. Mariusz Undas – inspektor ds. budownictwa , Urząd Gminy Raciechowice 7. Mateusz Małecki – kierownik projektu, firma WS Atkins 8. Piotr Majerczak – kierownik centrum realizacji inwestycji PKP PLK S.A. 9. Izabela Zielińska – koordynator projektu, Firma Halcrow 10. Łukasz Wosiewicz – projektant branży drogowej, Firma Halcrow 11. Marcin Morawski – asystent projektanta branży drogowej, Firma Halcrow 12. Elżbieta Baran – PKP S.A. Dyrektor Regionalny 13. Andrzej Majchrzak – przedstawiciel właściciela stacji PKP w Kasinie W. 14. Czesław Szynalik – członek Stowarzyszenia Lokomotywa 15. Jakub Toporkiewicz - członek Stowarzyszenie Lokomotywa 16. Przedstawiciele lokalnych mediów: - Radio RDN – Natalia Graczykowska - Tygodnik Podhalański – Józef Figura - TV 28 – Józef Budacz Głównymi prelegentami przedstawiającymi prezentację byli: Pani Izabela Zielińska – koordynator projektu, Firma Halcrow, Pan Mateusz Małecki – kierownik projektu, firma WS Atkins oraz Pan Piotr Majerczak – kierownik centrum realizacji inwestycji PKP PLK S.A. W imieniu Wójta Gminy uczestników II FORUM powitał Z-ca Wójta Tadeusz Klimek, który w swoim wstępie do dyskusji przypomniał wnioski wypracowane podczas I FORUM oraz szczegółowo omówił najważniejsze zagrożenia ale i też korzyści dotyczące przedmiotowego projektu. Wnioski z I FORUM – Mszana Dolna – 16 września 2013 r. 1. Wszystkie samorządy lokalne usytuowane wzdłuż linii Nr 104 powinny niezwłocznie uchwalić i wystosować do odpowiednich władz rezolucję o wsparcie i podjęcie decyzji na szczeblu rządowym w sprawie budowy nowej linii relacji Chabówka – Nowy Sącz. 2. PKP S.A. do następnego spotkania oczekuje od poszczególnych JST na jednoznaczne stanowisko w kwestii nabycia do swoich zasobów nieruchomości położonych wzdłuż linii Chabówka – Nowy Sącz. Po złożeniu deklaracji przez poszczególne gminy PKP S.A. przedstawi warunki szczegółowe dotyczące ich odpłatnego lub nieodpłatnego przekazania. 3. Niezbędne jest wsparcie przez lokalne samorządy działań wprowadzenia do Programu Strategicznego Dziedzictwo i Przemysły Czasu Wolnego produktu turystycznego związanego z linią Chabówka- Nowy Sącz i skansenem kolejowym w Chabówce. 4. Wstrzymanie ostatecznej decyzji dotyczącej likwidacji linii kolejowej Nr 104 do czasu analizy i wyczerpania wszystkich możliwości mających na celu jej budowę. 5. Przygotowanie przez odpowiednie podmioty dokumentacji takich jak: studium wykonalności z uwzględnieniem prac modernizacyjnych i eksploatacyjnych. 6. Wspieranie finansowe przez władze samorządowe, rządowe, PPP, PKP i inne podmioty pociągu RETRO w celu rozwoju turystki i kolejnictwa. Z kolei kierownik inwestycji Pan Mateusz Małecki reprezentujący Firmę WS Atkins przybliżył dotychczasowe dokonania, komplikacje i proponowane rozwiązania dotyczące aktualizacji studium wykonalności projektu. Omówił opracowane analizy techniczne pierwotnie trzech, a docelowo dwóch wariantów trasowań linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna. Zaznaczył, że podstawowym celem projektu jest poprawa komunikacji południowej części woj. małopolskiego i podniesienie atrakcyjności terenu z uwzględnieniem istotnych czynników: - zgodność z projektem Natura 2000 - pogodzenie aspektów społecznych - zagospodarowanie przestrzenne - rachunek ekonomiczno- techniczny Szczegółowego omówienia poszczególnych wariantów i opcji dotyczących nowego trasowania linii kolejowej, w formie prezentacji dokonała p. Izabela Zielińska, przedstawiciel Firmy Halcrow. Omówiła szczegóły każdego z wariantów i opcji trasowań uwzględniających zmiany w infrastrukturze otaczającej, przy czym zaznaczyła, że istnieją możliwości dowolnej kombinacji zaprezentowanych wariantów i opcji. Prace nadal są w toku, a wybór ścieżki działania będzie zależał od wyników analiz - wybrana zostanie opcja optymalna. W dalszej części spotkania Pan M. Małecki poruszył kwestię dotyczącą ekonomii i zysków płynących z budowy kolei dla naszego regionu oraz formy finansowania inwestycji (tradycyjna lub Partnerstwo Publiczno- Prywatne). Kolejną osobą, która zabrała głos w dyskusji był Wicestarosta Powiatu Limanowskiego Pan Franciszek Dziedzina, który wyraził aprobatę i poparcie ze strony Powiatu dla inicjatywy budowy linii kolejowej oraz podkreślił, że aby osiągnąć cel, trzeba stanąć ponad podziałami partyjnymi i potraktować to jako wspólne zadanie dla wszystkich samorządów. W podobnym tonie wypowiadali się pozostali uczestnicy. W dalszej części istotną kwestię poruszyła Pani Elżbieta Baran – brak deklaracji samorządów co do przejęcia obiektów dworcowych i związane z tym kwestie formalno- prawne. Zachęcała, aby władze wszystkich samorządów lokalnych tak jak wcześniej przedstawił to Z-ca Wójta nie wzbraniały się od przejmowania budynków, gdyż wg jej opinii są pewnym gwarantem ich prawidłowego zagospodarowania. Pan Czesław Szynalik zaznaczył, że ważne jest także spojrzenie ze strony historycznej jaki cel i znaczenie miało powstanie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej w 1884r. W obecnym 2014r. będziemy obchodzić 130 rocznicę jej budowy. Następnie Pan Mariusz Undas pytał o lokalizację i częstotliwość przystanków na nowo tworzonej trasie. Jak zapewnił Pan Majerczak, w związku z tym, że prace są jeszcze w toku, wszystkie wpływające wnioski oraz sugestie są rozpatrywane i będą podejmowane odpowiednie decyzje. Na koniec P. Majerczak mocno podkreślił, że istnieje bardzo realna możliwość rozwoju linii kolejowej na naszym terenie i pozyskania na ten cel środków z funduszy Unii Europejskiej w nowym drugim już rozdaniu przypadającym na lata 2014 – 2020. Dzisiaj ten czas, który nam pozostał to czas dla nas Wszystkich: mieszkańców, organizacji pozarządowych, władz samorządowych każdego szczebla, rządu, parlamentarzystów oraz europosłów w zgodzie i ponad wszelkimi podziałami, ocalmy dla przyszłych pokoleń jedną z pereł w koronie jaką jest nasza południowa kolej. Efektem końcowym II Forum jest apel o kontynuowanie prac, aby nasze wspólne marzenia stały się w niedalekiej przyszłości faktem! Nie zmarnujmy tej szansy! Podsumowanie II FORUM to wspólnie wypracowane wnioski do realizacji:  1. Uwzględnienie w projekcie dodatkowych informacji na temat istotnych korzyści płynących z uruchomienia trasy kolejowej, poprzez podanie informacji np. dotyczących przybliżonego czasu pokonywania konkretnych tras przez pociągi, nawiązanie do tradycji kolei i całego uroku przejazdu atrakcyjnymi terenami naszego regionu. 2. Podjęcie działań mających na celu zaangażowanie wszystkich samorządów lokalnych po terenach których ma przebiegać trasa kolejowa do potraktowania inwestycji jako dobra, w którego interesie należy działać wspólnie ponad podziałami m.in. poprzez przygotowanie odezwy o wsparcie i podjęcie decyzji na szczeblu rządowym w sprawie budowy nowej linii relacji Chabówka – Nowy Sącz. 3. Skierowano wniosek do mediów o nagłośnienie wśród lokalnych społeczności inicjatywy poparcia dla realizacji projektu budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna wymienionego w dokumencie Implementacyjnym (będącego częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku), poprzez wypełnianie ankiety znajdującej się na stronie http://www.srt-2020.pl w zakładce: konsultacje, składanie uwag i wniosków. 4. Podpisanie apelu przez mieszkańców, samorządy lokalne, instytucje i organizacje pozarządowe popierające projekt budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna wraz z modernizacją linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. pobierz prezentacje APEL SAMORZĄDÓW LOKALNYCH INSTYTUCJI I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH popierających projekt budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark - Mszana Dolna wraz z modernizacją linii kolejowej Nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. My, niżej podpisani przedstawiciele władz samorządowych z terenów południowej części Województwa Małopolskiego, zgłaszamy poparcie dla projektu pt. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark - Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej Nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”, który został ujęty na 48 pozycji w Dokumencie Implementacyjnym w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) z dnia 19 czerwca 2013 r. Jednocześnie oferujemy wsparcie dla przedmiotowego projektu i mamy nadzieję, że inwestycja ta jako jedna z najważniejszych przedsięwzięć planowanych do realizacji na terenie Województwa Małopolskiego, zostanie utrzymane w Dokumencie Implementacyjnym oraz „awansuje” na liście rankingowej dla projektów kolejowych. Realizacja przedmiotowego projektu ma kluczowe znaczenie dla rozbudowy i poprawy infrastruktury kolejowej, jakości połączeń kolejowych w Województwie Małopolskim oraz dalszego rozwoju naszych lokalnych Małych Ojczyzn. W przypadku zaniechania realizacji przedmiotowego projektu nasz region skazany zostanie na dalszą marginalizację i brak perspektyw dla jego mieszkańców, którzy będą czuli się wykluczonymi. Nie bez znaczenia jest także fakt w kontekście ubiegania się Polski i Słowacji o organizację zimowych Igrzysk Olimpijskich w roku 2022. Ponadto w tym roku przypada 130 rocznica powstania Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. 1. Prezydent Ryszard Nowak Urząd Miasta Nowy Sącz 2. Starosta Jan Puchała Starostwo Powiatowe Limanowa 3. Wójt Bolesław Żaba Urząd Gminy Mszana Dolna 4. Wójt Bernard Stawiarski Urząd Gminy Chełmiec 5. Burmistrz Artur Kozioł Urząd Miasta i Gminy Wieliczka 6. Burmistrz Roman Ptak Urząd Miasta i Gminy w Niepołomicach 7. Burmistrz Henryk Gawor Urząd Gminy Biskupice 8. Wójt Zbigniew Wojas Urząd Gminy Gdów 9. Wójt Marek Gabzdyl Urząd Gminy Raciechowice 10. Wójt Paweł Stawarz Urząd Gminy Jodłownik 11. Wójt Benedykt Węgrzyn Urząd Gminy Dobra 12. Burmistrz Ewa Przybyło Urząd Miasta Rabka 13. Burmistrz Tadeusz Filipiak  Urząd Miasta Mszana Dolna 14. Wójt Lech Nowak Urząd Gminy Tymbark 15. Wójt Władysław Pazdan Urząd Gminy Limanowa 16. Burmistrz Władysław Bieda Urząd Miasta Limanowa Mieszkańcy, instytucje, organizacje pozarządowe i wszyscy sympatycy kolei popierający projekt budowy nowej linii kolejowej "PODŁĘŻE – SZCZRZYC – TYMBARK – MSZANA DOLNA ORAZ MODERNIZACJI ISTNIEJĄCEJ LINII KOLEJOWEJ Nr 104 CHABÓWKA – NOWY SĄCZ" wysyłajcie ankiety, które można pobrać - Link do ankiety

red. Tadeusz Klimek

Źródło: www.mszana.pl