Mszana Dolna: Ruszyła budowa chodnika

Zaczęli 3 grudnia, skończyć muszą do 30 września roku 2014 - pracownicy spółki PROFEXIM w poniedziałek montowali znaki drogowe zmieniające na czas realizacji inwestycji dotychczasową organizację ruchu na tej bardzo niebezpiecznej drodze łączącej ekspresową S7 z naszą okolicą, (od Lubnia do Zabrzeży dr. wojewódzka 968) a już we wtorek (3.12) z samego rana ekipy budowlane rozpoczęły prace warte ponad 2mln. 470tys. zł. Mimo, że ul. Krakowska nie jest drogą miejską, to inwestycja realizowana jest wspólnie przez dwa samorządy: wojewódzki (zarządca drogi) i miejski (droga ta przebiega przez nasze miasto). Podpisana umowa zakłada współfinansowanie zadania przez obie jednostki samorządowe po 50% wartości inwestycji, przy czym np. zaplanowane wzdłuż chodnika nowe oświetlenie finansować w całości będzie nasz samorząd.
Początek wspólnej z krakowskim Zarządem Dróg Wojewódzkich inwestycji, jest też okazją do wyjaśnienia pojawiających się nieprawdziwych opinii, jakoby mszański samorząd z niejasnych powodów nie kwapił się do budowy chodników przy ulicy Zakopiańskiej i Słomce. Obie ulice są częścią DK 28 będącej w zarządzie krakowskiej GDDKiA, a to oznacza że są własnością Skarbu Państwa. Zarządza nimi Generalana Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jako centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach dróg krajowych, realizujący budżet państwa w tym zakresie. Natomiast gminie został przypisany zarząd drogami publicznymi gminnymi. Kwestie finansowania dróg publicznych reguluje ustawa z 16 grudnia 2005r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, gdzie w art.3 ust.1 pkt 1 zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg krajowych oraz zarządzania nimi są przypisane ministrowi właściwemu do spraw transportu. Te same zadania w zakresie dróg gminnych ustawa nakazuje finansować z budżetów gmin. Wyraźny podział kompetencji w zakresie finansowania i zarządzania drogami publicznymi w przepisach prawa dziś obowiązującego, jednoznacznie wskazuje, że głównym podmiotem finansującym infrastrukturę transportu lądowego w zakresie dróg krajowych powinien być Skarb Państwa.
ul. Zakopiańska - DK28 Analiza dotychczas przedstawionych przepisów prowadzi do wniosku, że na ich podstawie gmina nie może dokonywać wydatków budżetowych ze środków własnych na budowę i remonty chodników przy drogach krajowych. Żaden przepis nie określa takiego zadania jako obowiązkowego zadania własnego gminy (art. 7 ust. 2 u.s.g) Do wykonywania pewnych działań w sferze publicznej gmina powinna mieć delegację w postaci przepisu prawa. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ustawodawca może nałożyć na gminę obowiązek realizacji zadania zleconego z zakresu administarcji rządowej, ale wówczas JST obligatoryjnie powinna otrzymać środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań. W przypadku braku zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, realizacja zadań w zakresie zarządu drogami ze środków własnych gminy, stanowiłaby pomoc finasową dla Skarbu Państwa. Takiej sytuacji nie przewiduje ustawa o finansach publicznych. Artykuł 175 tejże ustawy zezwala jedynie na udzielenie pomocy finansowej i rzeczowej z budżetu JST dla innej JST. Zatem ustawodawca dopuszcza pomoc finansową i rzeczową pomiędzy powiatem i gminą, gminą i województwem, województwem i powiatem, czy powiatem i województwem. Wspólna realizacja budowy chodnika przy ul. Krakowskiej jest przykładem na zastosowanie tego przepisu. Podobnie rzecz miała się przy budowie chodnika wdłuż drogi powiatowej (ul.Orkana), gdzie samorząd miejski ze swojego budżetu dołożył 50% wartości inwestycji. Sytuacja odwrotna miała miejsce przy realizacji remontu drogi miejskiej (ul.inż. Józefa Marka) Wtedy do zadania własnego miasta Mszana Dolna, powiat limanowski dołożył ok. 200 tys.zł., co stanowiło ok. 25% wartości całego zadania. Reasumując zatem, można śmiało powiedzieć, że przepisy ustawy o finansach publicznych (art. 3 ust. 5) wykluczają możliwość finansowania z gminnych budżetów infrastruktury transportu lądowego.
ul. Zakopiańska - DK28 Trudno nie zgodzić się z argumentem, że budowa i utrzymanie chodników w należytym stanie jest zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej i przyczynia się z całą pewnością do zapewnienienia bezpieczeństwa społeczności lokalnej, jednak całokształt regulacji w tym zakresie nie pozwala na takie rozumienie problemu. Ruch należy do ustawodawcy (rząd i Sejm RP). Jeśli gminy będą mieć jasną i czytelną delegację w postaci przepisu prawa, to z całą pewnością chętnie przystąpią do wspólnych zadań w obrębie dróg krajowych z ich zarządcą, a jest nim GDDKiA. Póki co, takich regulacji nie ma. W związku z rozpoczętymi robotami, prosimy kierowców o szczególną ostrożność - na odcinku, gdzie trwają już prace, pojawiły się znaki ograniczające prędkość do 40km/h i bezwzględny zakaz wyprzedzania. Napotkamy też ciężki sprzęt i pracowników firmy realizującej inwestycję, zaś na poboczach mijać będziemy pieszych, w tym dzieci idące do szkoły. Źródło: www.mszana-dolna.eu